ENR 1.9 ILMALIIKENNEVIRTOJEN SÄÄTELY (ATFCM) JA ILMATILAN HALLINTA (ASM)

 

1 ATFCM JÄRJESTELMÄ JA HALLINTA

Euroopan lennonvarmistusjärjestölle (Eurocontrol) on yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan toteuttamisen puitteista (puiteasetus) 10 päivänä maaliskuuta 2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 549/2004 (2) 8 artiklan 1 kohdan mukaisesti annettu valtuutus laatia ilmaliikennevirtojen säätelyä koskevat täytäntöönpanosäännöt, jotka myöhemmin määrättiin komission asetuksella (EU) N:o 255/2010 ilmaliikennevirtojen säätelyä koskeviksi yhteisiksi säännöiksi.
Yleinen valtuutus ilmaliikennevirtojen säätelystä Suomen lentotiedotusalueella (FIR) on delegoitu Eurocontrol / NM:lle (Network Manager), joka huolehtii tämän palvelun antamisesta ICAO:n EUR-alueella.
NM on velvollinen varmistamaan, että säätelytoimenpiteisiin ryhdytään tarvittaessa tasapuolisella tavalla ja siten, että liikennöitsijöiden viiveitä voidaan vähentää mahdollisimman paljon.
NM soveltaa toimenpiteitä, jotka ovat:
  1. sovittu kansainvälisesti;
  2. julkaistu tähän liittyvässä NM-dokumentaatiossa;
  3. joilla on Suomen lentotiedotusalueella (FIR) sama status kuin muualla tässä AIP:ssä julkaistuilla menetelmillä.
Vastuu ilmatilan hallinnan järjestelyistä, ilmatilan jäsentämisestä ja ilmaliikenteen kapasiteetin hallinnasta Suomen lentotiedotusalueella kuuluu Liikenne- ja viestintävirastolle. Päivittäisestä ilmatilan käytön suunnittelusta ja koordinoinnista vastaavat Ilmatilan hallintayksikkö (Airspace Management Cell - AMC) ja ilmaliikennevirtojen säätelyn yksikkö (Flow Management Position - FMP).
Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarkemmat ilmatilan ja ilmaliikenteen hallintaa sekä lennonvarmistuspalvelua koskevat määräykset, jotka perustuvat Chicagon yleissopimuksessa tarkoitettuihin standardeihin ja suosituksiin sekä Eurocontrolin normeihin ja suosituksiin.
Liikenne- ja viestintävirasto voi lisäksi antaa myös ilmatilan ja ilmaliikenteen hallintaa sekä lennonvarmistuspalvelua koskevien Euroopan unionin lainsäädännön edellyttämät täydentävät määräykset. Nämä tarkemmat määräykset on annettu ASM-toimintakäsikirjassa, joka on ladattavissa Liikenne- ja viestintäviraston internetsivuilta.

2 ILMALIIKENNEPALVELUJEN VELVOITTEET

2.1. Helsingin aluelennonjohtoon on perustettu liikennevirtojen säätelyasema (Flow Management Position – FMP) lennonjohdon, liikennöitsijöiden ja NM:n välistä yhteydenpitoa varten.
2.2. Lentoasemien lennonjohdot varmistavat, että lennot noudattavat ATFCM-palvelun antamia SLOT-aikoja.
ICAO:n julkaisujen Regional Supplementary Procedures, Europe (ICAO Doc 7030) sekä Network Operations Handbook (Eurocontrol) mukaisesti lennoilta, jotka eivät noudata annettuja lähtö-SLOT-aikoja, evätään lennonjohtoselvitys.
Lennonjohto pyrkii kuitenkin kaikin tavoin mahdollistamaan sen, että lennot kykenevät noudattamaan annettuja SLOT-aikoja.

3 LIIKENNÖITSIJÖIDEN VELVOITTEET

3.1. Liikennöitsijöiden tulee olla tietoisia:
  1. yleisistä ATFCM-menetelmistä mukaan lukien lentosuunnitelman esittäminen ja sanomien välitysvaatimukset;
  2. strategisista ATFCM-toimenpiteistä (esim. reittien käytettävyyttä koskeva dokumentti Route Availability Document - RAD), ks:
  1. kyseisenä päivänä sovellettavista ATFCM-toimenpiteistä.
3.2. Liikennöitsijöiden tulee noudattaa ATFCM-palvelun ilmoittamia lähtö-SLOT-aikoja.

4 STS/-INDIKAATTORIEN KÄYTTÖ LENTOSUUNNITELMISSA ATFCM-RAJOITUSTILANTEISSA

4.1. Yleistä
Operaattoreiden on mahdollista saada vapautus ATFCM-rajoituksiin tietyille lennoille käyttämällä STS/-merkintää lentosuunnitelman kohdassa 18.
Seuraavat STS/-merkinnät vapauttavat lennon automaattisesti ATFCM-rajoituksista:
STS/HEAD, STS/SAR, STS/ATFMX, STS/FFR, STS/MEDEVAC
 
4.2. STS/ATFMX-merkinnän käyttö Suomessa
Merkintää STS/ATFMX käytetään, kun kyseessä on STS/HOSP-, STS/HUM- tai STS/STATE -lento. Lentosuunnitelmaan tulee merkitä molemmat STS/-indikaattorit, esim.:
STS/HOSP ATFMX
 
NM:n julkaisemien toimintaohjeiden mukaisesti STS/ATFMX-merkintää saa käyttää lentosuunnitelmissa vain kansallisen ilmailuviranomaisen luvalla.
Suomesta lähtevälle lennolle ko. merkintää saa käyttää lentosuunnitelman kohdassa 18 ilman erityistä hakemusmenettelyä.
Huom. STS/ATFMX-merkinnällä ei ole vaikutusta lentojen lennonjohdolliseen etuoikeusluokitukseen. Se koskee ainoastaan lentojen kohtelua silloin, kun ne ovat ATFCM-rajoitusten alaisia.

5 ATFCM-DOKUMENTAATIO

5.1. Yleiset ATFCM-menetelmät, joita sovelletaan ICAO:n Euroopan alueella, on julkaistu ICAO:n dokumenteissa 7030 (Regional Supplementary Procedures, Europe) sekä Air Navigation Plan, European Region (EUR ANP, Doc 7754).
5.2. Yksityiskohtaiset NM:n toimintamenetelmät on esitetty NM-käsikirjassa (Handbook), jonka voi ladata osoitteesta:

6 HELSINGIN ALUELENNONJOHDON ATFCM-VARAUTUMISSUUNNITELMA

6.1. Fintraffic ANS julkaisee Helsingin aluelennonjohdon häiriötilanteiden varautumissuunnitelman liikennevirtojen säätelyn osalta (ATFCM Contingency Plan) EU komission asetuksen 255/2010 vaatimuksen mukaisesti.
Varautumissuunnitelma on ohje Taktiselle FMP:lle (aluelennonjohdon vuoroesimiehelle) säätelytoimista häiriötilanteita varten. Pitkittyneissä häiriötilanteissa säätelytoimien hallintavastuu on FMP:n päälliköllä, yhteistyössä NMOC:n ja muiden asianosaisten kanssa.
Varautumissuunnitelmassa mainittu "Annex 4" viittaa EFIN ACC toimintakäsikirjaan, OPS osa 1 liite 4 (Häiriötilanteet), joka antaa tarkemmat ohjeet Taktiselle FMP:lle esim. säätelyarvoista eri asteen häiriötilanteissa.
Kaikissa varautumistilanteissa Taktinen FMP tiedottaa välittömästi ACC:n päällikköä, FMP:n päällikköä sekä ACC:n operatiivista päällikköä.
Säätelytoimia vaativissa häiriötilanteissa tarkemmat taktiset tiedot välitetään lento-operaattoreille Eurocontrolin verkkosivustolla (NOP Portal) AIM:n muodossa.
Väistötila: EFIN ACC:n liikenne johdetaan EFHK lentoaseman ATCC:n tiloista. Lisäksi on olemassa erillinen väistöpaikka.
Ellei FMP toisin ilmoita, normaalit säännöt ATFCM-rajoituksista vapautumiselle ovat voimassa. Pitkittyneessä varautumistilanteessa merkittävimpiä operaattoreita konsultoidaan heidän mahdollisista reittien priorisointien tarpeista.
6.2. Varautumissuunnitelma:

7 YKSITYISKOHTAISET MENETELMÄT

7.1. Lisätietoja ja neuvoja on saatavissa:
  1. Liikennevirtojen säätelyasema (FMP)


FMP Suomi
Suomen Lennonjohtokeskus
PL157
01531 VANTAA
   
TEL 03 386 5171
  1. Lennonneuvonta


Fintraffic ANS
Lennonneuvonta
PL 157
01531 VANTAA  
   
TEL 020 428 4800

8 ILMATILAN HALLINTA (ASM)

8.1. Vastuu ilmatilan hallinnasta HELSINKI FIR:ssä kuuluu Liikenne- ja viestintävirastolle.
8.2. Päivittäisistä ilmatilan varauksista huolehtii Helsingin aluelennonjohdon yhteydessä toimiva Ilmatilan hallintayksikkö (Airspace Management Cell – AMC), TEL 03 386 9851, amc.ops@ops-ansfinland.fi.

9 AMC:N VELVOITTEET

9.1. AMC:n velvoitteisiin kuuluu:
  1. päivittäisen ilmatilan käytön määritteleminen saatujen vaatimusten ja toivomusten mukaisesti toimintapäivää edeltävänä arkipäivänä;
  2. tarvittavien ilmatilan hyödyntämistä koskevien muutoksien määritteleminen varsinaisena toimintapäivänä;
  3. toimintapäivää koskevan ilmatilan käyttösuunnitelman (Airspace Use Plan – AUP) lähettäminen viimeistään klo 1500 UTC (1400 UTC) mennessä toimintapäivää edeltävänä päivänä NMOC:n Central Airspace Data Function - yksikölle (NMOC/CADF) Brysselissä;
  4. päivitetyn ilmatilan käyttösuunnitelman (Updated Airspace Use Plan – UUP) lähettäminen. UUP voidaan julkaista erillisen aikataulun mukaan puolen tunnin välein.

10 EUROOPPALAINEN ILMATILANKÄYTTÖSUUNNITELMA (EAUP)

10.1. Eurooppalaisen ilmatilankäyttösuunnitelman (EAUP) julkaisee päivittäin Brysselissä sijaitseva NMOC/CADFyksikkö. EAUP:n sisältö perustuu kansallisilta Ilmatilan hallintayksiköiltä (AMC) tai CBA-alueelle nimetyltä Lead-AMCyksiköltä saatuun tietoon.
EAUP julkaistaan päivittäin klo 1600 UTC (1500 UTC) mennessä ja se kattaa 24 tunnin pituisen ajanjakson alkaen seuraavasta aamusta klo 0600 UTC (0600 UTC) ja päättyen sitä seuraavan päivän aamuun klo 0600 UTC (0600 UTC).
10.2. Eurooppalainen päivitetty ilmatilankäyttösuunnitelma (European Updated Airspace Use Plan, EUUP)
Toimintaa edeltävänä päivänä (D-1) julkaistua EAUP:ta voidaan tarvittaessa päivittää julkaisemalla erillisen aikataulun mukaisesti Eurooppalainen päivitetty ilmatilankäyttösuunnitelma (EUUP). EUUP:n sisältö perustuu kansallisilta Ilmatilan hallintayksiköiltä (AMC) tai CBA-alueelle nimetyltä Lead-AMC-yksiköltä saatuun tietoon.
EUUP astuu voimaan erillisen aikataulun mukaisesti aina tasatunnein korvaten tällöin aiemmin julkaistun EAUP:n tai EUUP:n kokonaisuudessaan.
10.3. EAUP:n ja EUUP:n julkaisu ja sisältö
EAUP ja EUUP julkaistaan NMOC:n NOP (Network Operations Portal) verkkosivuilla.
EAUP/EUUP sisältää pääasiallisesti listan niistä CDR 2 -reiteistä tai niiden osista, joita on mahdollista, suunnitelmassa annettujen aikojen mukaisesti, käyttää lennonsuunnitteluun. EAUP /EUUP saattaa, tilanteesta riippuen, sisältää myös tiedon CDR 1-reittien sulkemisesta, samoin kuin minkä tahansa muun pysyväisluonteisen ATS-reitin sulkemisesta.